check
חוקרות ומדעניות יהודיות באקדמיה הגרמנית, או - מה נותר מנתר? | פורום סופי דיוויס

חוקרות ומדעניות יהודיות באקדמיה הגרמנית, או - מה נותר מנתר?

תאריך: 
ד', 09/11/202218:00
מיקום: 
מכון ליאו בק בירושלים

המלחמה המתחוללת באירופה בימים אלה מאפשרת לנו להתבונן - ממרחק בטוח - בחוויות הפליטות של (בעיקר) נשים ממיקומים חברתיים שונים. במקביל לחוויות של נשים שספגו פגיעות פיזיות ישירות ומתמודדות, כפליטות ארעיות, עם אובדן וטראומה, ניתן לזהות גם "סיפורים קלים יותר," בניהם מקרים של נשים חוקרות ומדעניות שהצליחו "לעזוב בזמן," לקבל תמיכה אקדמית במוסדות אירופאים שונים ו"להמשיך לקיים חיים נורמליים."

האירוע חוקרות ומדעניות יהודיות באקדמיה הגרמנית, או - מה נותר מנתר? מחזיר אותנו מאה שנים לאחור ומזמין אותנו לשאול: כיצד שתי מלחמות העולם והתקופה שבינהן, השפיעו על יכולתן של חוקרות ומדעניות לחקור וללמד? כיצד / האם מעמדן כחוקרות סייע להן לשרוד את המלחמה?  לאן / האם התפתח המחקר עליו שקדו?

בנוסף להשוואה ההיסטורית הבלתי נמנעת של ההשפעות הממוגדרות והמגוזענות של מלחמה על א.נשים, זו הזדמנות להכיר שלוש נשים מרתקות ומשמעותיות שפעלו בתקופה: אמי נתר, מתמטיקאית פורצת דרך שהשפיעה רבות ועיצבה את האלגברה המודרנית; ההיסטוריונית סלמה שטרן והרבה רגינה יונס. באמצעות סיפוריהן נבקש להעמיק את הדיון בדבר התמודדויותיהן, השפעותיהן והמשכיות פועלן גם במציאות של ימינו אנו.

 

יו"ר, ד"ר טל ניצן, האוניברסיטה העברית בירושלים

דברי פתיחה, ד"ר נטלי ניימרק -גולדברג, אוניברסיטת בר אילן

פרופ' ליאו קורי, אוניברסיטת תל אביב, על המתמטיקאית אמי נֶתֶר

ד"ר אירנה אווה - בן דוד, מכון ליאו בק ירושלים, על ההיסטוריונית סלמה שטרן

נעה מישקין על הרבה רגינה יונאס

 

האירוע הוא שיתוף פעולה בין מכון ליאו בק ירושלים לחקר ההיסטוריה והתרבות היהודית-גרמנית; פורום סופי דיוויס לחקר מגדר, סכסוכים ויישובם ומרכז מינרבה על שם פרנץ רוזנצוויג, האוניברסיטה העברית בירושלים; הקתדרה ע"ש בראון לתולדות היהודים בגרמניה, אוניברסיטת בר-אילן.                

 

קישור להקלטת האירוע: https://www.facebook.com/leobaeckjerusalem/videos/655582082627002  

.